lunes, 15 de abril de 2019

DAY BY DAY I

HOW THE SUBJECT WORKS



In the Italian educational system, Art Education in secondary school begins in the first year of first grade. This first grade begins in what for our Spanish system would be 6th grade of Primary school, and develops over 3 years, so it would end in our 2nd of ESO.


From the first course the time that is dedicated to this subject is 2 hours per week with a specialist in Art Education. In the IC Raffaello Giovagnoli these 2 hours are taught consecutively, thus favoring the development of more complex processes. Within the curriculum of this subject art history has an important weight, being in fact the axis on which the entire teaching-learning process is based. On the other hand, the part dedicated to geometry is competence of Mathematics and Technology subjects.


In this post I am going to tell you some of the things that I’ve been seeing these weeks in the classes of the teachers that have welcomed me in their classroom during this experience and who have given me good great ideas to put into practice in the JABY School.



x

CÓMO FUNCIONA LA ASIGNATURA



En el sistema educativo italiano la Educación Artística en secundaria comienza en el primer curso del primer grado. Este primer grado empieza en lo que para nuestro sistema español sería 6° de Primaria, y se desarrolla a lo largo de 3 años, por lo que lo acabarían en nuestro 2º de ESO.


Desde el primer curso el tiempo que se le dedica a esta asignatura es de 2 horas semanales con un especialista en Educación Artística. En el IC Raffaello Giovagnoli estas 2 horas se imparten consecutivamente, favoreciendo de este modo el desarrollo de procesos más complejos. Dentro del currículum de esta asignatura la historia del arte tiene un peso importante, siendo de hecho el eje en el que se fundamenta todo el proceso de enseñanza-aprendizaje. Por otro lado, la parte dedicada a la geometría es competencia de las asignaturas de Matemáticas y Tecnología.


En este post voy a contar algunas de las cosas que he estado viendo esta semana en las clases de los tres profesores que me han acogido en su aula durante estos semanas y de quienes me llevo grandes buenas ideas para poner en práctica en el Colegio JABY.




VISIT TO ROME

1st with teacher Leone


Next Tuesday, April 16, 3 of the groups of 1st will make an excursion to Rome to visit some of its main classical buildings. The visit will begin at the Colosseum and the Arch of Constantine. The teacher tells them why it is called Colosseum and that it really was called Flavian Amphitheater, reviewing the difference between theater and amphitheater and what kind of shows were represented in them. For this session Google Earth is the visual tool that is used to review the content of the route.

VISITA A ROMA

1° con el profesor Leone


El próximo martes 16 de abril, 3 de los grupos de 1º realizarán una excursión a Roma a visitar algunos de sus principales edificios clásicos. La visita comenzará en el Coliseo y el Arco de Constantino. El profesor les cuenta por qué se llama Coliseo y que realmente se llamaba Anfiteatro Flavio, repasando la diferencia entre teatro y anfiteatro y qué tipo de espectáculos se representaban en ellos. Para esta sesión Google Earth es la herramienta visual que se utiliza para repasar el contenido del recorrido.





MEDIEVAL ART

1st with teacher Patrizia


The students of two groups of 1st begin to work on some rhetorical figures of visual communication through Medieval Art. These students have a history book of art that they follow throughout the course. They analyze the symbolism of "Descent from the Cross" (1178), by Benedetto Antelami, observing and defending how in the organization of the work the left side represents the positive values ​​of humanity, as well as the right side the negatives. The teacher explains how the allegory is a symbol, a representation of a value, an idea, ...


Then they review some concepts and terms of medieval ecclesiastical architecture.


Later, they start the practical part. On two papers that have previously prepared at home with coffee, they will draw different typographical motifs. In one of them they will draw a capital letter, in the style of the medieval codices, and in another their names or a phrase. The classroom today has brought some printed examples to have reference. In addition, the teacher projects on the digital board an alphabet drawn in the twelfth century.


EL ARTE MEDIEVAL

1º con la profesora Patrizia


Los alumnos de dos grupos de 1º comienzan a trabajar algunas figuras retóricas de la comunicación visual a través del Arte Medieval. Estos alumnos tienen un libro de historia del arte que van siguiendo a lo largo del curso. Analizan el simbolismo de  “Descendimiento De la Cruz” (1178), de Benedetto Antelami, observando y defiendo como en la organización de la obra el lado izquierdo representa los valores positivos de la humanidad, así como el lado derecho los negativos. La profesora les explica como la alegoría es un símbolo, una representación de un valor, una idea, …


Luego repasan algunos conceptos y términos de la arquitectura medieval eclesiástica.


Después, llega la parte práctica. Sobre dos papeles que previamente han preparado en casa con café, van a dibujar diferentes motivos tipográficos. En uno de ellos dibujarán una letra capital, al estilo de los códices medievales, y en otro su nombre o una frase. Al aula hoy han traído algunos ejemplos impresos para tenerlo de referencia. Además, la profesora proyecta en la pizarra digital un alfabeto dibujado en el siglo XII.





No hay comentarios:

Publicar un comentario

LAST LESSONS

On this occasion, we have dedicated part of the first lesson to increase our vocabulary and topics. Later on our teacher, Samantha, has...