Good Afternoon!
Today, the classes were focused on the next CLIL component: communication.
Related to communication, CLIL provide us with two concepts in order to classify the language skills to develop; BICS (Basic Interpersonal Communication Skils) and CALP (Cognitive Academic Language Proficiency).
BICS includes the language skills we need when we interact with other people, socially or in the classroom. We don’t need specialised language for BICS. CALP includes the language we need for listening to and speaking, reading and writing about an academic topic. Both of them, BICS and CALP should be take into account when we want to elaborate a CLIL lesson.
Afterwards we’ve worked on our mind map in groups, adding information about communication to our CLIL structure lesson.
After our work about communication, we had a discussion about how teachers can make a text easier to read and understand. Moreover, the teacher spoke about some steps that a CLIL teacher can take to scaffold understanding of a written text.
To finalise I would write about our visit to Valetta. Last night we visited this amazing place, the capital of Malta. It is such a beautiful and historical location. We could see the main landmarks and enjoy its beautiful views in the night. I am looking forward to visit it during the day and see its interesting architecture in the sunlight.
¡Buenas tardes!
Hoy en clase hemos trabajado sobre el tercer componente CLIL: comunicación.
En relación a la comunicación CLIL nos ofrece dos conceptos para clasificar las habilidades lingüísticas que queremos que nuestros alumnos/as desarrollen; BICS (Basic Interpersonal Communication Skills-Habilidades básicas de comunicación interpersonal) y CALP (Cognitive Academic Language Proficiency-Competencia cognitiva en lenguaje académico).
BICS engloba las habilidades del lenguaje que necesitamos cuando interactuamos con otras personas, a nivel social o en el aula. En BICS no es necesario utilizar lenguaje específico. CALP se refiere al lenguaje que necesitamos para escuchar, hablar, leer y/o escribir sobre un tema académico. Ambos, BICS y CALP, deben tenerse en cuenta cuando queremos elaborar un tema CLIL para los alumnos/as.
Después de trabajar estos conceptos hemos vuelto a trabajar en grupos, añadiendo esta vez información sobre el tercer componente, comunicación, en nuestro mapa conceptual para la estructura del tema CLIL que estamos creando.
También hemos hablado sobre cómo los/as profesores/as podemos facilitar la lectura y comprensión de un texto a nuestros alumnos/as. Además, la profesora nos explicó algunos pasos a seguir para secuenciar y facilitar la comprensión de un texto proponiéndonos diferentes actividades.
Para terminar quiero contaros sobre nuestra visita a Valeta. Anoche fuimos a este maravilloso lugar, que además es la capital de Malta. Es un sitio precioso y con mucha historia. Pudimos ver algunos de los edificios y parques más importantes de la ciudad y disfrutamos de unas bonitas vistas nocturnas. Estoy deseando volver a visitarla de día para ver su arquitectura con más luz.


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